وظایف واحد گسترش و هماهنگی :
ساختار تشکیلات نظام شبکه و طرحهای گسترش
1- بررسی موقعیت جمعیتی – جغرافیائی مناطق تحت پوشش
2- بازنگری و بررسی تشکیلات طرح گسترش واحدهای ارائه خدمات
3- طراحی، تدوین و پیشنهاد تغییرات واحدهای عرضه خدمات( ایجاد، تبدیل ، حذف ) در بازنگری طرح گسترش .
4- طراحی ، تدوین و پیشنهاد تغییر در تشکیلات پرسنلی واحد های عرضه خدمات در بازنگری طرح گسترش .
5- پیگیری بررسی و تصویب پیشنهادات شهرستان.
6- پیگیری راه اندازی واحدهای جدید پس از تصویب نهایی .
7- پیگیری و تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای جدید.
8- پیگیری خرید و تامین لوازم وتجهیزات مورد نیاز واحد جدید .
9-پیگیری تامین مکان استقرار ( احداث- اجاره) واحد جدید.
10- بررسی درخواست جابجایی و تغییر مکان خانوارهای تحت پوشش .
برنامه منابع انسانی:
1-تعیین نیازهای پرسنلی واحدهای عرضه خدمات با هماهنگی مدیریت و امور پرسنلی
2-پیشنهاد جذب و پذیرش نیروهای جدید متناسب با هماهنگی امور پرسنلی و مدیریت
3 -پیگیری جذب نیروهای طرح متناسب با نیازهای موجود در مراکز بهداشتی ودرمانی
4-تعیین الویت کمبود بهورز ومکاتبه و پیگیری دریافت مجوز برای جذب و پذیرش .
5-پیگیری جذب و پذیرش بهورز دانش آموز متناسب با پستهای بلاتصدی و نیاز شبکه
6-جابجایی نیروهای بهورز جهت رفع نیازمندیهای پرسنلی خانه های بهداشت
7- پیگیری جذب و و پذیرش پزشک و ماما مورد نیاز مراکز در برنامه پزشک خانواده
8-بررسی درخواست جابجایی و انتقال بهورزان ونیروهای موجود در سطح شهرستان
9- بررسی درخواست محرومیت از مطب پزشکان با هماهنگی امور اداری و کارگزینی .
10-بررسی شکایات واصله از نحوه ارائه خدمات پرسنل وپاسخ مناسب در این زمینه
11- برنامه ریزی ومشارکت در جلسات آموزشی آشنایی پرسنلی در زمینه نظام شبکه
12- عضویت و مشارکت در کمیته نقل و انتقال کارکنان.
13- عضویت و مشارکت در کمیته هزینه و درآمد شهرستان.
14- عضویت و مشارکت عضویت در کمیته بازآموزی شهرستان
15- عضویت و مشارکت در کمیته ارزشیابی عملکرد کارکنان.
16- عضویت ومشارکت در کمیته پایش و نظارت شهرستان
17- پاسخگویی به نیازمندیهای پرسنلی و تلاش برای رفع مسائل ومشکلات کارکنان
مدیریت منابع فیزیکی :
1– پاسخ به مکاتبات مرتبط وارائه اطلاعات پروژه ها به واحدهای بالاتر .
2-تامین فضای استیجاری مورد نیاز واحدها با هماهنگی دهیاران و شورای منطقه.
3-پیگیری پادارشدن اعتبار و دریافت مجوز واحد های استیجاری.
4- جلب نظر مالکین و تنظیم قرارداد واحدهای استیجاری.
5-ارائه گواهی کارکرد ماهیانه واحدهای استیجاری به امور مالی .
6-پیگیری تجدید قرارداد با مالکین در پایان مدت اجاره و یا تعویض مکانهای اجاره ای .
7- پیگیری اجرای تعمیرات واحدهای عرضه خدمات توسط واحد خدمات و کارپردازان .
8-تعیین نیازها و کمبود تجهیزاتی واحدها ازطریق بازدیدها، بررسی درخواستها و ... .
9- الویت بندی کمبودها و مکاتبه با معاونت بهداشتی برای تامین اعتبار .
10-هماهنگی با مدیریت و واحد مالی برای تامین منابع و خرید تجهیزات مورد نیاز .
11- پیگیری اعتبار بهبود استاندارد از معاونت بهداشتی و گروه گسترش.
12-ارائه لیست خرید به مدیریت برای خریداری کالاها و تجهیزات مورد نیاز واحدها .
13-هماهنگی با امور مالی و کارپردازی جهت برآورد و خریداری تجهیزات مورد درخواست .
14- ارائه لیست توزیع به انبارو نظارت برتوزیع تجهیزات بین واحدهای درخواست کننده .
15- پیگیری تامین تجهیزات اساسی مهم از معاونت بهداشتی .
16- هماهنگی با انبار و ارجاع درخواست واحدها برای تامین تجهیزات مورد نیاز.
آمار و اطلاعات نظام شبکه :
1-به روز کردن کلیه اطلاعات مورد نظر و اعمال تغییرات حاصله در برنامه در طول سال .
2- جمع آوری و کنترل و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات عملکرد ماهیانه حوزه بهداشت .
3- پیگیری اجراء سرشماری سالیانه جمعیت تحت پوشش مراکز و خانه های بهداشت .
برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع :
1- برگزاری جلسات کمیته فنی - اجرایی برنامه پزشک خانواده .
2-برگزاری جلسات کمیته پایش و نظارت برنامه پزشک خانواده .
3- برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی پزشکان خانواده در طول سال .
4-شرکت در جلسات مرتبط برنامه پزشک خانواده در سطح شهرستان و استان .
5-برآورد پزشک و ماماهای مورد نیاز برنامه براساس دستورالعمل برنامه .
6-ثبت نام پزشکان و مامای متقاضی و امتیاز بندی و ارائه الویت به معاونت بهداشتی .
7-پیگیری بکارگیری و پذیرش پزشک و مامای مورد نیاز جهت فعالیت در برنامه .
8- آموزش اولیه آشنایی با نظام شبکه و برنامه های جاری برای پزشکان و ماماهای جدید .
9- اجرای دستورالعمل و محاسبه وتنظیم قرارداد پزشکان و ماما ها در هر سال .
10- پیگیری تامین فضای کار پزشکان و تجهیزات مورد نیاز در مراکز بهداشتی و درمانی .
11- پیگیری و نظارت استقرار واحدهای مامایی در مراکز بهداشتی و درمانی .
12 - پیگیری تشکیل پرونده الکترونیک در سطح مراکز بهداشتی و درمانی.
13- نظارت بر حسن اجرای بیتوته و کشیک پزشکان در مراکز بهداشتی و درمانی .
14- نظارت برنحوه فعالیت و رعایت مقررات درسطح مراکز بهداشتی و درمانی .
15- تنظیم قرارداد داروخانه ها – آزمایشگاه و رادیولوژی و بیمارستانها در برنامه .
16- نظارت بر عملکرد داروخانه ها ، آزمایشگاه و رادیولوژی ها باهمکاری واحدهای ذیربط .
17- صدورگواهی کار پزشکان و ماماها و ارائه به مالی برای پرداخت حقوق ماهیانه .
18- برنامه ریزی و اجرای پایش عملکرد فصلی پزشکان در مراکز بهداشتی و درمانی .
19- جمع آوری و تنظیم نتایج پایش حاصله در عملکرد پزشکان و ماماها.
20- اطلاع رسانی بموقع بخشنامه ها و دستورالعمل های پزشک خانواده به مراکز.
21- جمع آوری و ارائه آمار و اطلاعات عملکرد ماهیانه پزشک خانواده به معاونت بهداشتی .
22- راهنمایی و پیگیری مسائل و مشکلات پزشکان و پرسنل در زمینه برنامه .
23- راهنمایی و پاسخگویی به مردم و مراجعین در خصوص ارجاع و نحوه ارائه خدمات .
24- پیگیری امور مربوط به ارجاعات سطح دو پزشکان خانواده و مسائل و مشکلات مرتبط .
25- برنامه ریزی و نظارت بر رعایت حضور در شیفت عصر پزشکان خانواده .
26- پیگری اجرای برنامه ویزیت الکترونیک پزشکان خانواده در سطح مراکز .
27- پیگیری منابع مالی برنامه و حقوق و مزایای پزشکان خانواده .
28- اجرای بازدید های مشترک با بیمه از سطح مراکز مجری برنامه پزشک خانواده .
29- اجرای بازدید های مشترک با کارشناسان معاونت بهداشتی از سطح مراکز .
30- پیگیری تامین منابع و فراهم کردن مقدمات پرداخت کارانه پرسنل تیم سلامت .
31- پیگیری مشکلات پرسنلی در زمینه برنامه پزشک خانواده و... .
32- مداخله و پیگیری ناهماهنگی پرسنلی جهت اجرای بهتر امور درسطح مراکز .
33- پیگیری استقرار و ارایه خدمات پزشک خانواده شهری در سطح مراکز شهر.